تبلیغات شما اینجا خرید گیفت کارت
بستن تبلیغات [X]
ایران تراول صنعت گردشگری تور هتل پرواز

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت : آنچه که با عنوان گزارش تاخیر هواپیماها منعکس می شود، بازتاب عملکرد واقعی شرکت های هواپیمایی نیست. تاخیرهایی که اعلام شده شامل تاخیرهای ناشی از شرایط جوی، تاخیرهای عکس العملی و تاخیرهای ناشی از عوامل برون سازمانی هم هست بنابراین نمی توان این گزارش را مرجعی درست برای قضاوت درباره فعالیت ها و اقدامات شرکت های هواپیمایی دانست. بخشی از مسائلی که به تاخیر در پروازها دامن می زند، به شرکت های هواپیمایی تحمیل شده و می شود و در این باره در سازمان هواپیمایی کشوری مشغول مذاکره هستیم تا جمع بندی در ارتباط با تفکیک میزان سهم عوامل مختلف در بروز تاخیر در پروازها برسیم و گزارش واقع بینانه ای از عملکرد شرکت های هواپیمایی برای قضاوت بهتر مردم منتشر کنیم.

مسلم این است که شرکت های هواپیمایی به عنوان بنگاه های اقتصادی حاضر به انجام اقدامات یا حفظ شرایطی که منجر به تاخیر در پروازها و نارضایتی مسافران شود، نیستند. در بسیاری از موارد عوامل بروز تاخیر به شرکت های هواپیمایی تحمیل شده است. این شرکت ها تلاش می کنند پروازها را به موقع انجام دهند چراکه از تاخیر پروازها زیان می کنند و از سوی دیگر با فراهم شدن زمینه نارضایتی مسافران، وفاداری مشتریانشان را از دست می دهند. شرکت ها به هر ترتیب تلاش می کنند مسائل داخلی که باعث تاخیر در پروازها می شود را با برگزاری جلسات کمیته تاخیر بررسی کنند و این مسائل را به حداقل برسانند. در انجمن شرکت های هواپیمایی نیز رایزنی با دیگر سازمان های مرتبط به منظور کاهش اثرگذاری عوامل برون سازمانی که منجر به تاخیر در پروازها می شود را ادامه می دهیم.

شرکتهای هواپیمایی در شرایط کنونی وظیفه مهمی بر دوش دارند که از جمله آن جایگزینی پرواز خطوط هوایی خارجی است که به دنبال تحریم ها، فعالیت در ایران را قطع می کنند.



تاريخ : جمعه 22 تير 1397 | 19:46 | نویسنده : irantravels |

حراجی کریستیز لندن کمتر از ۱۰ روز دیگر مجموعه‌ای بزرگ از عتیقه‌های تاریخی را شامل چهار اثر ارزشمند و باستانی تمدن ایرانی، چوب حراج می‌زند.


به گزارش ایسنا، حراجی آثار آنتیک (عتیقه‌ها و آثار تاریخی) کریستیز روز سوم جولای (۱۲ تیر) در لندن برگزار می‌شود و در مجموع ۱۱۰ اثر باستانی از تمدن‌های مصر، روم، یونان، ایران و غیره به فروش گذاشته خواهد شد.


در این میان حضور چهار اثر از تمدن ایرانی نیز قابل توجه است: سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹۸۹۰ تا ۵۶۵۲۰ دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه‌ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۲۶۵۲۰ تا ۱۵۹۱۲ دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹۷۸۰ تا ۶۶۳۰۰ دلار آثار ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با پیش از قیمت تخمینی داشته باشند.



سفال گِلی دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح)

سفالین لعابی فیروزه‌ای اواخر دوره اشکانی

بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان

سپر طلایی نقره‌ای اشکانی

رکورد گران‌ترین اثر این حراجی متعلق به یک فنجان قدیمی ایتالیایی است که قدمت آن به سال ۳۸۰ تا ۳۶۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد. این اثر تاریخی بین ۹۲۸۲۰ تا ۱۳۲۶۰۰ دلار برآورد قیمت شده است




تاريخ : چهارشنبه 6 تير 1397 | 16:23 | نویسنده : irantravels |

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از قرار گرفتن «فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی» در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علیرضا ایزدی با اشاره به ابلاغ مراتب ثبت این اثر فرهنگی ناملموس از سوی علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی ـ به غلامرضا شریعتی ـ استاندار خوزستان ـ اظهار کرد: در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد "۱۱" و "۱۲" از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد "۲" و "۳" آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ششم بهمن‌ماه ۱۳۸۷ هیات وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس "فرهنگ نوشتاری صابئین مندایی" به شماره ۱۵۱۵ در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.


او در ادامه ضمن تبریک به اقلیت صابئین مندایی ایران در پی ثبت ملی این اثر، بر هرگونه اقدام در راستای حفظ و احیاء این میراث تأکید کرد و افزود: خط و زبان مندایی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که موجب شد طی ماه‌های گذشته مندائیان ایران طی جلساتی با اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان خواستار قرار گرفتن این فرهنگ نوشتاری در فهرست آثار ملی شوند.


مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: در پی این موضوع، به پیشنهاد انجمن صابئین مندایی ایران و همکاری و موافقت اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، فرآیند قرار گرفتن خط و زبان مندائیان در فهرست آثار ملی از پاییز ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و تمام مستندات، عکس‌ها و فرم‌ها نیز در این باره تهیه، تکمیل و به سازمان میراث فرهنگی در تهران ارسال شد و سرانجام پرونده این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


ایزدی از تلاش برخی کشورها برای ثبت جهانی خط مندایی خبر داد و گفت: از آن‌جا که مندائیان در کشورهای عراق، استرالیا و آمریکا نیز حضور دارند، این کشورها درصدد هستند تا خط مندائیان را به ثبت جهانی یونسکو برسانند اما باتوجه به این‌که خاستگاه اصلی صابئین مندایی، ایران و خوزستان است و آن‌ها خود را متعلق به خاک و پرچم ایران می‌دانند، در تلاش هستیم تا مسؤولیت این کار را ما برعهده بگیریم تا پرونده ثبت جهانی این اثر از سوی ایران به یونسکو ارسال شود.


در ادامه بهنام اسکندری، رابط انجمن صابئین مندایی ایران نیز با اشاره به ویژگی‌های خط مندایی که موجب قرار گرفتن آن در فهرست آثار ناملموس ملی شد عنوان کرد: خط مندایی یکی از خطوط آرامی و کاملترین خط فونتیک محسوب می‌شود؛ چراکه صداهایی اعم از فتحه، کسره و ضمه در آن ذکر می‌شود.


او با اشاره به این‌که خط مندایی شامل ۲۳ حرف بدون نقطه است که از راست به چپ نوشته می‌شود، ادامه داد: این خط در برخی از حروف خود دارای چندین صدا است که تلفظ این صداها در خود کلمه مشخص می‌شود.


این پژوهشگر عنوان کرد: این قوم درخصوص پیدایش خط خود بر این اعتقاد هستند که روزی روحانیون در کنار رودخانه مشغول نجوا بودند که صدایی از آب رودخانه بلند شد که حروف مندایی را بیان می‌کرد (اَ، با، گا و ...) و هنگام تلفظ هر صدا نقشی روی آب نمایان می‌شد که این نقوش حروف الفبای مندایی بود و به این صورت خط مندایی به وجود آمد.


وی گفت: خط مندایی به طور مستقیم از خط آرامی مشتق شده و آسان‌ترین و کامل‌ترین خط سامی است زیرا برخلاف سایر خطوط سامی که فقط حروف بی‌صدا را می‌نویسند، خط مندایی اصوات را نیز می‌نویسد و به این جهت کامل‌ترین خط فونتیک است.


اسکندری در ادامه به زبان مندایی اشاره کرد و افزود: این زبان گویشی شرقی از زبان آرامی است که قرابت نزدیکی با لهجه تلمود بابلی دارد.


او قدمت ادبیات مندایی را دست‌کم ۱۸۰۰ سال عنوان کرد و افزود: زبان مندایی برخلاف زبان‌های آرامی، یهودی و بابلی که با کلمات عبری مخلوط شده‌اند و حتی برخلاف زبان سریانی که کلمات و عبارات یونانی در آن نفوذ کرده‌، از زبان‌های بیگانه مبرا مانده است.


صابیین مندایی شماری از اقلیت‌های مذهبی ایران و قومی یکتاپرست هستند که تعداد بسیاری از آن‌ها در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز سکونت دارند. این اقلیت مذهبی که معتقد به دین مندایی هستند بیشتر به مشاغل طلافروشی و میناکاری مبادرت می‌ورزند. در گذشته این قوم توسط یهودیان، پس از جنگ و خونریزی‌های زیاد از سمت نواحی رود اردن رانده شده و در دوره اشکانی به علت آزادی دینی وارد ایران شدند؛ از آنجا که غالب مراسم این قوم همراه با تعمید در آب جاری بوده مناطقی را برای سکونت انتخاب می‌کردند که دارای رودخانه باشد. خوزستان به دلیل داشتن رودهای کارون، کرخه و دز، محل اصلی سکونت این قوم در ایران است. در واژه محلی به این قوم «صبی» می‌گویند؛ این درحالی است که از نام‌های دیگر این قوم می‌توان به صابئه‌البطایح، مغتسله، ماندایی و پیروان یوحنایی و یحیوی اشاره کرد.


پیش از این "آئین صابئین مندایی" در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ با شماره ثبت ۲۹ و "مینای صبی" در ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۱ با شماره ثبت ۵۱۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.



تاريخ : يکشنبه 13 خرداد 1397 | 18:16 | نویسنده : irantravels |

قایق سواری مسافران در ساحل خزر

معاون حفاظت امور اراضی استان مازندران-نوشهر با اشاره به آزاد سازی 51 کیلومتر از سواحل غرب استان از ادامه روند آزادسازی سواحل خزر برای استفاده عموم مردم خبر داد.


عبدالرضا سنگاری در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آزادسازی حریم دریا در غرب استان اظهار کرد: اساس آزادسازی سواحل ابتدا بر مبنای ورود به مراکز دولتی بود که در این راستا با نهادهای دولتی، سازمان ها و وزارتخانه ها جلسات و برنامه هایی داشتیم تا بتوانیم برای آزادسازی سواحل قدم های مثبتی برداریم.


وی افزود: خوشبختانه با برخی دستگاه ها به توافق رسیدیم و توانستیم 51 کیلومتر از 114 کیلومتر سواحل غرب استان را آزاد کرده و در اختیار عموم قرار دهیم.


سنگاری با اشاره به این که در برخی اماکن نیز به دلیل وجود دستگاه های نظارتی و امنیتی امکان ورود نبود، تصریح کرد: امیدواریم در جلسات بعدی که با این نهادها خواهیم داشت راهکارهای مناسبی برای استفاده عموم مردم از این حریم ها پیدا کنیم.


معاون حفاظت امور اراضی استان مازندران-نوشهر در مورد اماکنی نظیر بنادر و نقاط ساحلی که طرف قرارداد با مجموعه منابع طبیعی هستند و در آن ساخت سازه انجام شده است، خاطرنشان کرد: اماکن غیر ضرور و بلا استفاده شناسایی شده و در صدد تخریب آن هستیم اما در بعضی نقاط به لحاظ امنیتی و کنترل مرزی، ورود منابع طبیعی مقدور نیست.


وی درباره طرح تنفس جنگل یادآور شد: مبحث تنفس جنگل یک موضوع کلی است و نگرانی ما بیشتر معطوف درختان شکسته و افتاده بوده زیرا که در آتش سوزی ها این درختان، اطفای حریق را مشکل می‌کنند و منابع طبیعی درصدد پاک سازی این گونه‌ها از جنگل های مازندران است.



تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1397 | 9:19 | نویسنده : irantravels |

به نقل از خبرگزاری مهر، در پی التهابات ارزی اخیر و تصمیم سیاست گذاران بخش ارزی در خصوص اعطای سهمیه ای نیازهای ارزی به شرکت های فعال در بخش حمل و نقل بین الملل، در حال حاضر شرکت های هواپیمایی برای انجام عملیات های هوانوردی خود در فرودگاه های برخی کشورها با مشکلاتی مواجه هستند که ناشی از کمبود ارز تخصیصی به آنهاست.


فرودگاه استانبول سوخت نمی دهد


هفته گذشته هواپیمای استانبول-تهران هواپیمایی زاگرس به دلیل در اختیار نداشتن ارز به صورت نقدی در فرودگاه این شهر نتوانسته بود سوخت گیری کند و مجبور به فرود اضطراری برای سوخت گیری در فرودگاه تبریز و سپس پرواز مجدد به سمت تهران شد. این اتفاق برای تعدادی دیگر از پروازها و ایرلاین های ایرانی نیز رخ داده است؛ اتفاقی که هزینه بسیار بالایی برای ایرلاین ها در بر دارد.


بانک مرکزی: فقط ارز حواله ای


همه این اتفاقا در حالی رخ می دهد که بانک مرکزی با هدف جمع آوری ارز نقدی از سطح جامعه، مصوبه ای در خصوص اعطای ارز حواله ای به ایرلاین ها دارد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه ها قابل اجرا نیست و شرکت های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود از جمله هندلینگ، سوخت گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی هستند.


از سوی دیگر تعدادی از فرودگاه های بین المللی ایران نیز بابت خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی به هواپیمای ایرلاین های خارجی، بخشی از هزینه ها از جمله هزینه سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی (هندلینگ) را به صورت نقدی دریافت می کنند.


معاون فرودگاه امام: هزینه ها را از ایرلاین های خارجی نقدی می گیریم


علی رستمی -عضو هیات مدیره فرودگاه امام خمینی (ره)- درباره دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه اظهار کرد:


فرودگاه امام خمینی (ره) عملیات هندلینگ و خدمات فرودگاهی را به بخش خصوصی واگذار کرده است و این شرکت ها طبق قراردادهایی که با شرکت های هواپیمایی خارجی دارند، مبالغی را از آنها دریافت می کنند. فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در تعیین این نرخ ها دخالتی ندارد.


وی افزود:


ما در این فرودگاه تنها طبق قراردادهایی که با شرکت های هندلینگ و ارایه دهنده خدمات فرودگاهی داریم، متناسب با نوع هواپیماهایی که در این فرودگاه نشست و برخاست دارند، از شرکت های هندلینگ کننده، درصدی را دریافت می کنیم.


معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) درباره دریافت نقدی یا حواله ای هزینه های خدمات فرودگاهی و سوخت رسانی از ایرلاین های خارجی در این فرودگاه گفت:


نحوه دریافت به دو صورت نقدی و اعتباری است. به این معنا که آن دسته از ایرلاین های خارجی که پرواز دایمی به فرودگاه امام خمینی (ره) دارند، با شرکت های هندلینگ کننده یا سوخت رسان قرارداد امضا کرده و پس از راستی آزمایی، در تاریخ های مشخصی در هر سررسید هزینه ها به حساب شرکت هندلینگ کننده واریز می شود.


وی تاکید کرد:


نوع دیگری از دریافت هزینه های خدمات فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی نیز به صورت دریافت نقدی در پروازهای موردی است. به این صورت که ایرلاینی که پرواز برنامه ای و ثابت به ایران ندارد، هزینه خدمات از جمله سوخت رسانی و هندلینگ را نقدا به شرکت هندلینگ کننده پرداخت می کند.


یک بام و دو هوای دولت در برخورد با ایرلاین ها


با توجه به اینکه هزینه خدمات فرودگاهی در بسیاری از فرودگاه های دنیا از جمله فرودگاه های ایران در مواردی به صورت نقدی از ایرلاین های غیر ثبت شده در آن کشورها دریافت می شود، بانک مرکزی نیز می بایست موضوع اعطای ارز نقدی به شرکت های هواپیمایی ایرانی را برای انجام امور روزمره خود در فرودگاه های خارجی در دستور کار قرار دهد.


فشار نبود ارز نقدی بر ایرلاین های ایرانی زیاد است


مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران- درباره تامین ارز مورد نیاز ایرلاین های ایرانی برای تردد هواپیماهای شان در فرودگاه های خارجی اظهار کرد:


جلسات زیادی با بانک مرکزی برای تامین ارز نقدی ایرلاین های ایرانی داشته ایم؛ همچنین پیگیری های مان را به صورت کتبی هم انجام داده ایم. مسوولان مربوطه در بانک مرکزی هم قول هایی برای حل این مشکل به ما داده اند. اما از آنجایی که در بانک های عامل، بعضا سردرگمی هایی وجود دارد، همچنان ایرلاین های داخلی در تامین ارز نقدی با مشکل مواجه هستند.


بانک مرکزی فقط به ۵ نیاز پروازی ارز می دهد / برگزاری جلسه امروز برای تصمیم گیری نهایی


اسعدی سامانی با اشاره به مصوبه ای که بانک مرکزی در خصوص تامین ارز حواله ای شرکت های هواپیمایی بابت ۵ فقره نیاز این شرکت ها داشته است گفت:


عصر امروز (دوشنبه) با آقای عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی جلسه ای در این زمینه داریم و قرار است تصمیم گیری نهایی در این نشست انجام شود. این ۵ فقره نیاز ارزی ایرلاین ها شامل هندلینگ، حقوق و مزایای کروی پروازی و خلبانان خارجی، لندینگ، بیمه هواپیما و سوخت می شود.


۱۲ نیاز ارزی ایرلاین ها که مغفول مانده


اسعدی سامانی ادامه داد:


برخی از بانک های عامل نمی توانند ارز مورد نیاز ایرلاین ها را علی رغم تاکید بانک مرکزی بر اجرای دستورالعمل ارزی، تامین کنند. ضمن اینکه شرکت های هواپیمایی غیر از این ۵ مورد، ۱۲ فقره نیاز ارزی دیگر هم دارند که شامل خرید قطعه، تعمیر و نگهداری، خرید هواپیما، اجاره هواپیما، حق ماموریت خدمه پروازی، حق عضویت یاتا، حق عضویت سیتا، هزینه اوور فلای و موارد دیگر هست که بانک مرکزی باید مساعدت لازم را برای تامین این موارد داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در خصوص ایرلاین ها، صرفا ارز حواله ای را شامل می شود، گفت:


ایرلاین های ما در تعدادی از فرودگاه های نجف، بغداد و ترکیه نیاز به ارز نقدی برای خرید سوخت یا خدمات هندلینگ دارند که در این زمینه بانک مرکزی دستورالعمل شفافی ندارد.


ماهی ۳۰۰ میلیون دلار نیاز داریم


دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نیاز ماهانه کل ایرلاین های ایرانی به مجموع ارز نقدی و حواله ای را ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار عنوان و تصریح کرد:


در حال حاضر امکان تامین ارز نقدی برای برخی شرکت های هواپیمایی ما وجود ندارد. ایرلاین های دولتی یا وابسته به نهادهای شبه دولتی مجبورند در صورت های مالی خود دلار را ۴ هزار ۲۰۰ تومان ثبت کنند، نمی توانند ارز آزاد را اگر پیدا شود، خریداری کنند. برای شرکت های هواپیمایی خصوصی هم به صرفه نیست که ارز آزاد با قیمت موجود در بازار بخرند.


سرپا نگه داشتن پرواز با امروز و فردا کردن به خارجی ها


وی یادآورد شد:


ایرلاین های ایرانی در حال حاضر به سختی با مشتریان خود می توانند همکاری کنند و با امروز و فردا کردن پرداخت بدهی های شان، شرکت های هندلینگ کننده و سوخت رسان را مجاب به فروش سوخت و ارایه خدمات می کنند. برخی شرکت ها هم مجبور به نشست و برخاست اضافه در فرودگاه های ایران هستند که هر بار لندینگ و تیک آف اضافه، هزینه بالایی برای این شرکت ها در پی دارد.


اگر این هفته ارز نرسد هواپیماهای خارجی زمین گیر می شوند


اسعدی سامانی یکی دیگر از مشکلات اصلی برخی ایرلاین های ایرانی را تاخیر در پرداخت اجاره بهای هواپیماهای اجاره ای به ایرلاین های خارجی عنوان کرد و افزود:


شرکت های مالک هواپیما پیوسته در حال فشار آوردن به ایرلاین‌های اجاره کننده هستند و اعلام کرده اند اگر تا پایان این هفته اجاره هواپیما پرداخت نشود، هواپیمای مذکور را زمین گیر خواهند کرد. همچنین دو ماه است که حقوق برخی از خلبانان خارجی پرداخت نشده است.



تاريخ : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1397 | 17:10 | نویسنده : irantravels |